Näin ylläpidät treenattua kroppaa

Eikö treenisi tuota tuloksia? Kun miehen testosteronitaso kääntyy laskuun 30 ikävuoden jälkeen, se voi vaikuttaa lihasmassaan ja yleiseen energiatasoon.

Moni mies havittelee vahvaa ja lihaksikasta kehoa, mutta sellainen edellyttää lihasmassan kasvattamista voimaharjoittelulla. Voimaharjoittelua kannattaakin täydentää ravintolisällä, joka auttaa edistämään lihasmassan kasvua ja treenatun kehon saavuttamista.

Lihasmassan kasvattaminen miehillä hankaloituu 30 ikävuoden jälkeen, koska elimistö ei enää tuota testosteronia samaan tapaan kuin ennen. Testosteroni on tärkeä mieshormoni ja sillä on suuri vaikutus miehekkäinä pidettyihin ominaisuuksiin kuten lihasvoimaan, yleiseen energiatasoon sekä seksuaaliseen halukkuuteen. Mitä vähemmän kehossamme on lihasta, sitä hitaampaa on aineenvaihduntamme – ja sitä helpommin myös lihomme.

Ravintolisä voi auttaa lihasmassan kasvattamisessa

Testomax on varta vasten miehille kehitetty valmiste, jonka pääainesosan sarviapilan on tutkimuksissa osoitettu edistävän selvästi lihasmassan kasvua treenatessa*. Sarviapila vaikuttaa myös kehon glukoosiaineenvaihduntaan, jolla on tärkeä rooli niin kestävyydessä kuin treenistä palautumisessa.

Lihasmassan kasvu tehostaa aineenvaihduntaa, toteaa ravintolisiä valmistavan Norvitalin markkinointipäällikkö Cecilie Nordstrøm ja jatkaa:

–Voimaharjoittelulla voit saada aikaan tuntuvia muutoksia melko lyhyessäkin ajassa. Testomaxin avulla jaksat treenata useammin ja kovempaa, ja saavuttaa näkyvämpiä tuloksia nopeammin. Kun lihasten kasvu helpottuu, kehosi rasvaprosentti laskee, ellet lisää päivittäin nauttimiesi kalorien määrää. Hyvinvoiva keho saa sinut tuntemaan itsesi puoleensavetäväksi. Samalla itseluottamuksesi ja mielialasi kohenevat, ja jaksat muutenkin paremmin, Cecilie painottaa.

Testomax on norjalaisten kehittämä ravintolisä, jonka kaikki ainesosat ovat tutkitusti tehokkaita. Sarviapilan ohella se sisältää lihaksiston normaalia toimintaa ylläpitävää magnesiumia sekä B6-vitamiinia, joka vähentää väsymyksen ja uupumuksen tunteita.

*Vuonna 2010 tehty tutkimus osoitti, että 500 milligramman päivittäinen sarviapila-annos voimaharjoitteluun yhdistettynä lisäsi selvästi testiryhmän miesten lihasvoimaa verrattuna kontrolliryhmään, joka sai 500 milligrammaa lumelääkettä. Lisäksi sarviapilaa saaneiden miesten kehojen rasvaprosentit vähenivät merkittävästi –juuri lihasmassan kasvun seurauksena. Tutkimus kesti kahdeksan viikkoa.

Tutkimuksia aiheesta:

Ruby BC, Gaskill SE, Slivka D, Harger SG: The addition of fenugreek extract (Trigonella foenum-graecum) to glucose feeding increases muscle glycogen resynthesis after exercise. Amino Acids 2005;28:71–76.

Poole C, Bushey B, Foster C, Campbell B, Willoughby D, Kreider R, Taylor L, Wilborn C: The effects of a commercially available botanical supplement on strength, body composition, power output, and hormonal profiles in resistance-trained males. J Int Soc Sports Nutr 2010;7:34.

Travison TG, Araujo AB, Kupelian V, O’Donnell AB, McKinlay JB: The relative contributions of aging, health, and lifestyle factors to serum testosterone decline in men. J Clin Endocrinol Metab 2007;92:549–555.